скрыть меню

В Україні забороняється реклама електронних пристроїв для куріння та сигарет із добавками

страницы: 48-49

11 липня 2023 р. набрав чинності комплексний антитютюновий Закон від 16.12.2021 № 1978-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо охорони здоров’я населення від шкідливого впливу тютюну». З цієї нагоди громадська організація «Життя» провела брифінг і перформанс із метою ознайомити суспільство зі змінами в законодавстві та посилити їх виконання.

Ухвалені зміни спрямовані на захист дітей і молоді від приваблення до початку куріння. Згідно з даними ВООЗ, в Україні кожна 5-та дитина віком 13–15 років курить електронні сигарети, а 15% – уживають тютюнові вироби.

Ключові норми Закону № 1978-IX:

1) заборона реклами електронних пристроїв для куріння (представлені в Україні, наприклад, брендами IQOS, glo) та електронних сигарет;

2) заборона сигарет, тютюну для самокруток і рідин до е-сигарет зі смако-ароматичними добавками;

3) заборона низки добавок (наприклад, вітаміни) до тютюнових виробів, які могли вводити споживачів в оману щодо наслідків уживання тютюну;

4) встановлення вимог до вмісту рідин для е-сигарет.

ПРИМІТКА. Пункт 4 прикінцевих положень Закону України № 1978-ІХ передбачає: «Тютюнові вироби, електронні сигарети, рідини, що використовуються в електронних сигаретах, а також пристрої для споживання тютюнових виробів без їх згоряння, введені в обіг до набрання чинності відповідними положеннями цього закону, перебувають в обігу до їх повної реалізації в межах терміну придатності для споживання, але не довше дванадцяти місяців із дня набрання чинності цього закону».

Володимир Крейденко

Під час брифінгу учасники обговорили важливість нововведених обмежень для здорового майбутнього населення України.

Тетяна Скапа

«Реклама та смако-ароматичні добавки – це пастка тютюнових компаній, в яку вони намагаються заманити передусім дітей і молодь. Як показує статистика, половина споживачів електронних сигарет обирає їх саме через смак та аромат. Ще третина вважає, що такі пристрої є менш шкідливими. Насправді це – маркетингові маніпуляції, які впливають на потенційних споживачів. Тепер наша місія – забезпечити виконання закону та роз­глянути наступні кроки, які створять умови для майбутнього дітей без тютюну і нікотину», – наголосила Тетяна Скапа, начальниця відділу з питань про­­філактики неінфекційних захворювань та обігу наркотичних засобів Департаменту громадського здоров’я МОЗ України.

Учасники заходу також обговорили важливість набрання чинності Закону № 1978-ІХ як частини імплементації Рамкової конвенції ВООЗ з боротьби проти тютюну, «антитютюнової» Директиви 2014/40/ЄС, а також, опосередковано, Директиви «аудіовізуальних медіапослуг» 2010/13/ЄС. Нагадаємо, що імплементація згаданих Директив є зобов’язанням України в рамках Угоди про асоціацію з ЄС.

«Закон № 1978-IX є важливою частиною імплементації міжнародних норм і зобов’язань України. Уся Європа бореться з тютюновою епідемією, і Україна повернула собі лідерство у впрова­дженні кращих міжнародних практик. Важливе завдання – забезпечити їх ефективне виконання та підготувати наступні зміни. Ми не можемо дозволити собі втрачати щороку понад 130 тисяч українців, тим паче на 9-й рік кровопролитної війни. Люди – це найважливіше, що ми маємо! Крім того, економічні втрати від наслідків уживання тютюну є неспівмірними зі сплаченими податками», – зазначив народний депутат України Володимир В’ятрович.

Під час перформансу «Зніми рожеві окуляри – за солодким смаком ховається отрута» учасники наочно продемонстрували «прощання» з оманливими ілюзіями, які намагаються нав’язати тютюнові компанії, і показали жорстоку реальність наслідків для здоров’я від уживання тютюнових виробів та електронних пристроїв для куріння. Вкотре наголошуємо: безпечного куріння не існує!

Дмитро Купира

«Нововведені заборони допоможуть українцям позбутися «рожевих окулярів», за допомогою яких тютюнова індустрія вводила в оману дітей і молодь. За яскравою рекламою, «приємним» смаком та ароматом ховається отрута. Це стосується як звичайних тютюнових виробів, так і рідин до електронних сигарет. Спільні зусилля парламенту, уряду та експертної громадськості забезпечили набуття чинності змін, що дадуть можливість захистити здоров’я дітей і молоді, які є ядром для відновлення людського капіталу України!» – наголосив виконавчий директор ГО «Життя» Дмитро Купира.

Заборона реклами тютюнових виробів діє ще з 2012 року, а відтепер до цього списку додалися пристрої для нагрівання тютюну та електронні сигарети. Таким чином, з 11 липня 2023 року практично вся реклама будь-яких пристроїв для куріння має зникнути з наших білбордів і смартфонів. Фінансувати облаштування укриття чи пункту обігріву тютюнові компанії теж не можуть. Також із полиць магазинів і кіосків мають зникнути сигарети та рідини до електронних сигарет зі смако-ароматичними добавками.

Юрій Сахно

Держпродспоживслужба визначена органом, який забезпечує реалізацію нагляду (контролю) за дотриманням законодавства щодо захисту населення від шкоди тютюну. У межах своїх компетенції та обов’язків фахівці Держпродспоживслужби слідкують за виконанням нових норм. Закон визначає, що порушення вимог статей 16, 16–1, 16–2 передбачає штраф у розмірі 30 тисяч гривень за кожен факт реклами на окремому рекламному носії або кожний окремий захід із метою стимулювання продажу. За невиконання статей 10, 10–1 (щодо вимог до вмісту тютюнових виробів та електронних сигарет) штраф становитиме 20 тисяч гривень. У разі повторного порушення протягом року – 50 тисяч гривень», – підсумував Юрій Сахно, головний спеціаліст відділу контролю над рекламою та дотриманням антитютюнового законодавства Держпродспоживслужби.

Якщо ви стали свідком порушення, треба звертатися зі скаргою до Держ­прод­споживслужби, яка уповноважена накладати фінансові санкції за такі порушення.За результатами опитування, проведеного у квітні 2023 року на замовлення ВООЗ, 27,4% українців є споживачами будь-яких тютюнових та нікотинових виробів. Серед них 22% віддають перевагу лише продуктам з ароматизаторами – це переважно жінки та молодь. 37,8% українців помічали рекламу та іншу інформацію, спрямовану на стимулювання продажів тютюнових і нікотинових виробів. Ці цифри яскраво демонструють, наскільки необхідною є заборона будь-якої реклами та смако-ароматичних добавок.

Нагадуємо, щороку в Україні від хвороб, спричинених курінням, помирає 130 тисяч людей. Впрова­дження ефективних кроків на подолання епідемії вживання тютюну та нікотину допоможе уникнути цих смертей і вберегти такі дорогоцінні українські життя.

www.center-life.org

Для контактної інформації: Ольга Масна, медіакоординаторка ГО «Життя», 073 089 65 70, olha.masna@center-life.org

Наш журнал
в соцсетях: